Soms heb je een periode waarin je veel meer slapeloze nachten hebt dan de andere periode. De afgelopen week was blijkbaar zo’n periode. Inmiddels ben ik erachter gekomen wat je wel kunt doen en wat je beter zou kunnen laten als je weer eens een (hele) lange nacht hebt.

Mijn toppunt van de afgelopen week was dan echt maar 4,5 uurtjes slapen. Het ‘ergste’ was ook nog dat ik om al vroeg in slaap ben gevallen waardoor de nacht nóg langer duurde. Ik sliep namelijk om 20.45 uur al, wat natuurlijk helemaal niet erg is, maar dat betekende ook dat ik vanaf 1.15 uur wakker was en niet meer kon slapen. Zo’n vier uurtjes nadat ik wakker werd had ik maar besloten dat ik geen nieuwe pogingen meer ging doen om te slapen.

Tips en tricks

  • Ga eens even uit bed, drink een klein glaasje water en ga nog even naar de wc.
  • Merk je dat je hoofd vol zit met kleine of grote dingen? Schrijf dat op, de rust in je hoofd keert daardoor terug waardoor je weer sneller in slaap kunt vallen.
  • Probeer je lichaam helemaal te ontspannen. Begin bij je tenen, span je tenen aan en laat het los. Ieder stukje van je lichaam span je op en laat je weer los. Werk zo naar je hoofd toe.
  • Doe een ademhalingsoefening.
  • Doe een korte meditatie (liggend).
  • Kijk een aflevering of een film (op Netflix) en zorg ervoor dat je er ontspannen bij ligt.
  • Geef je over aan de slapeloosheid. Het klinkt gek, maar daardoor kun je je ook ontspannen voelen. Ook al ben je misschien een hele nacht wakker, als je gewoon rustig blijft, kun je dat makkelijk aan. Doe desnoods later op de ochtend of ’s middags een fijn dutje en ga ’s avonds gewoon op een normaal tijdstip naar bed.

Tijdens mijn langste nacht heb ik maar besloten me over te geven aan de slapeloosheid. De nacht duurde lang, maar in mijn warme bed heb ik me vermaakt met een boekje, met wat spelletjes op mijn iPad en mijn telefoon bood ook wat afleiding. In de meeste gevallen helpt Netflix mij trouwens ook weer flink moe worden (ook al kijk ik eerst een uur voordat mijn ogen dicht beginnen te vallen).

Heb jij nog een hele goede tip? Laat het vooral weten, wie weet zorgt jouw tip de volgende keer er voor dat ik wel weer in slaap val.