30 aug.

Gebeld worden door het UWV…

Wat doe je als je gebeld wordt door een privé nummer? Meestal neem je op. Tenzij je doof bent. Ik kreeg de afgelopen paar weken zo nu en dan een belletje met een privé nummer. Ik was iedere keer te laat met het opnemen (zodat mijn vriend het nummer aan de lijn kon krijgen), maar vanmiddag was het raak. Toen ik eindelijk wist wie me probeerde te bereiken, viel mijn mond toch even compleet open van verbazing.

Het UWV probeerde me steeds te bereiken. Voor het controleren van mijn gegevens die daar bekend staan. En dat vind ik dan zó gek! Zij weten dat ik doof ben (vandaar ook die foto: ‘is het nu pas duidelijk dat ik doof ben?!’), want ik krijg via hen een uitkering. Waarom bellen ze me dan? Waarom sturen ze geen mailtje of zoeken ze een andere manier om mij te benaderen? Nee hoor, dit doen ze telefonisch. Wat ik ook heel gek vind is dat ik sinds mijn 18e daar al bekend ben, omdat ik vanaf toen al een uitkering kreeg. Ik heb toen ook echt meerdere malen aangegeven dat ik dus niet telefonisch benaderd kon worden. Dit zouden ze opschrijven.

Wat een ramp…

Wat gebeurt er nu? Ik word nog steeds telefonisch benaderd door een bedrijf dat deksels goed weet dat ik doof ben. Hoe dan? Waar gaat het mis? Wat snappen de werknemers daar niet? Ik denk nu dat er twee dingen mogelijk zijn: of de werknemers lezen niet goed en zien dus over het hoofd dat ik doof ben. Of er is niets gebeurd met mijn memo, dat ik dus niet kan bellen of gebeld kan worden. Ik heb toen naar Wietse gebaard dat ik zelf wel terug kon bellen om het af te handelen. Want dat kan. Ik kan namelijk bellen door middel van een tele-tolk. Antwoord: eh nee, dat kan niet omdat wij geen telefoonnummer hebben waarop wij bereikbaar zijn (waarschijnlijk zo’n web-telefoon-chat-dingetje of hoe je dat ook moet noemen). Lekker dan. Super praktisch. Heel handig. NOT.

Maar goed. Als het goed is, krijg ik nu of een brief thuis of ik word gemaild met informatie. Het is nog steeds ontzettend vaag wat er nou moet gebeuren en waarom. Want ik heb pasgeleden nog contact gehad met het UWV om een aantal dingen door te geven, waaronder dat ik inmiddels een baan heb voor een paar uur in de week.

Mijn mond staat nog steeds helemaal open van verbazing. Ik ben echt met stomheid verslagen, en ik denk jullie (lezers) nu ook wel. Want waarom heeft een bedrijf, een belangrijk bedrijf zelfs, zulke slechte manieren uitgekozen om in contact te kunnen komen met ons (of juist andersom)? Ik snap dat niet. Jij wel?


Reacties

  • ik vind het raar dat het uwv jou ieder keer belt ,ze weten toch dat jij doof ben

  • wat bizar en vervelend zeg ! Ik snap sowieso niks van het UWV haha !

    • Sofie (Sproetjespost)

      Inderdaad heel gek… Lijkt me gewoon dat het een heel simpel klusje is om even het dossier compleet in te zien voordat je gaat bellen?

  • Het UWV snapt het niet zo volgens mij.

    • Sofie (Sproetjespost)

      Haha inderdaad. Ik had op twitter al een keer gereageerd op iemand in de trant van ‘ze zijn niet zo slim’ en toen kreeg ik een reactie met ‘als ze wel wisten dat ik doof was, dan waren ze dom bezig’.

  • Wat idioot! Jij bent doof, maar zij kunnen niet lezen……je verwacht toch intelligentere mensen op die plek…

  • Ik denk dat ik het wel snap. Ik heb namelijk voor het UWV gewerkt. Medewerker krijgt lijst met burger service nummers met het verzoek deze allemaal te bellen om de gegevens te controleren. Medewerker toetst bsn in, kijkt in vakje telefoonnummer en belt. Wat het is uwv had moeten doen is in het vakje onder het telefoonnummer (daar staat nl een vakje “toelichting”) met koeieletters neer moeten zetten NIET BELLEN, KLANT IS DOOF. Ik durf te wedden dat dat hokje leeg is en dat het in de algemene toelichting staat, waar de medewerker die moet bellen niet kijkt. Misschien moeten ze mij eens bellen. Ik wacht namelijk al 1 jaar en 3 maanden op een telefoontje. Ik zou voor een jaar afgekeurd worden, maar in de brief stond een compleet andere datum, waardoor ik ruim 2 jaar afgekeurd ben. Nog 4 maanden dan zijn de twee jaar voorbij en ik ben nog steeds niet teruggebeld na diverse telefoontjes en mailtjes van mijn kant. Het is lachwekkend dat bedrijf. Ik zou bijna blij zijn dat ik er niet meer werk. Ik hoop in ieder geval dat ze jouw gegevens snel gaan aanpassen. Schandalig.

    • Sofie (Sproetjespost)

      Ik heb inderdaad al een reactie teruggekregen van het UWV via Facebook-chat dat ik hen even via Mijn UWV een berichtje moet sturen waarin echt expliciet erin moet staan dat ze mijn telefoonnummer weg moeten halen OF inderdaad die ene toelichting erbij moeten zetten. Echter… dit heb ik al meerdere keren aangegeven in de tijd dat ik bij het UWV bekend ben. Straks maar de zoveelste poging 😉

  • Misschien zijn de bellers blind, zodat ze niet kunnen lezen dat je doof bent…

  • Geloof me, het UWV is niet de enige instelling die daar last van heeft. Ik ben zelf slechthorend en prefereer email boven telefoneren en geef dat dan ook altijd aan. Maar toch zijn er genoeg bedrijven die domweg gewoon gaan bellen.

    • Sofie (Sproetjespost)

      Uiteraard is UWV niet het enige die dit allemaal doet. Maar juist het UWV zou dit niet moeten laten gebeuren, want er zitten meer dan genoeg doven die een uitkering krijgen en dus bekend zijn bij het UWV.

  • Ik werd ook regelmatig door privé-nummers gebeld, maar ik neem vaak gewoon niet op. Ik heb met mijn tolk mijn voicemail ingesproken tenzij ik duidelijk heb aangegeven dat ik doof ben en neem contact op met mijn emailadres. Verder neem ik heel soms op en zeg drie keer “nee” en hing gewoon op. Dat hielp soms wel.
    Verder vind ik dat verantwoordelijkheid over het weten van mijn doofheid bij UWV ligt. Ze moeten zelf maar uitzoeken hoe ze NAAST telefoneren mij kan contacteren.

    • Sofie (Sproetjespost)

      Ik werd eerder geattendeerd op het inspreken van voicemail, nu jij ze ook hebt moet ik dat misschien ook maar gaan doen. Nog even over nadenken. De verantwoordelijkheid over het weten van mijn/jouw/ieders doofheid ligt inderdaad bij het UWV, het probleem bleek alleen dat ze diverse afdelingen hebben waarbij sommige afdelingen geen inzake hebben in het dossier. Zij kunnen dan ook niet weten wie wel of niet doof zijn. Maar mijn telefoonnummer is inmiddels weggehaald, dus van het UWV kan ik geen telefoontjes meer krijgen als het goed is.

  • Jij bent dan wel doof, maar het UWV LUISTERT gewoon niet.